Nyheter

Löpteknik i metaforer – har Linda blivit galen?

 

Risveden Terrängs löparcoach Linda Sjöberg tipsar om sätt att utveckla löpsteget och använder 13 metaforer för att vi skall förstå och kunna visualisera. Lycka till!

Som löpare når du mer kraft och fart genom att springa med vetskapen att kroppen reagerar nedåt. Denna vetskap plus samarbete i rät vinkel ger en jämn fördelning av belastning och du undviker skador.

Här Lindas metaforer/tips:

1) Tänk avslappnad och ”dimmig” blick långt fram och ”fladdrande kinder” för att förhindra muskelspänningar i nacke och axlar.

2) Tänk att du lutar pannan mot ett skyltfönster för lagom lutning och gynna fart framåt.

3) Spring med stolt hållning, men undvik att spänna ut bröstet då det ökar risken för svank och skador i ländrygg och knän. Tänk istället att du är upphängd i öronen.

4) Föreställ dig att du har ett strutsägg under hakan som du inte får tappa. Tänk att svank upp till nacke sitter ihop i samma vinkel.

5) Armarna ska röra sig lite som i små cirklar. Tänk att du drar ner dragkedjan på jackan (överdriven rörelse, men grund till mer avslappnad ”hip to heart”.

6) Axlar och armar är avslappnade, följer en rytm med känslan av tunga och vattenfyllda underarmar.

7) Du ska kunna hålla chips i händerna utan att dom går sönder.

9) Undvik stängd höft (sittande). ”Höft leder vind” som när du åker Segway.

10) För att undvika överdriven spänning/stelhet i höfterna så kan du tänka att du har små krokar en liten bit ner på låren som du krokar upp.

11) Du ska ha avslappnade knän och vrister. Tänk olja i knäna och pinnar som sticker ut från inre fotknölar som inte får mötas.

12) Korta stegen och öka stegfrekvensen genom att tänka att du har lava under fötterna.

Lycka till!

/Linda

Årets Risveden Terräng löps lördag 15 september. 

Anmälan kan göras här

Välkommen!